- Het bedrijf achter de ov-chipkaart, Translink, heeft de afgelopen vijf jaar bijna 30 miljoen euro overgehouden aan ‘vergeten’ saldo op verlopen ov-chipkaarten.
- Dat blijkt uit onderzoek van het AD.
- Reizigers kunnen tot vijf jaar na het verlopen van de ov-chipkaart hun saldo terugvragen. Sinds kort kan dat ook online.
- Lees ook: Deutsche Bahn verkoopt Arriva aan Amerikaanse investeerder: provincies bezorgd over trein- en busvervoer
Om met je ov-chipkaart van A naar B te reizen, moet je deze eerst opwaarderen. Gebruik je de reispas niet meer of is deze verlopen, dan kun je het resterende saldo op je kaart terugvragen. Maar dit wordt vaak vergeten.
Translink, het bedrijf achter de ov-chipkaart, heeft de afgelopen vijf jaar bijna 30 miljoen euro overgehouden aan ‘vergeten’ saldo op verlopen ov-chipkaarten, zo blijkt uit onderzoek van het AD.
“Mensen weten onvoldoende dat ze geld van de kaart terug kunnen vragen”, zegt Sanne van Galen van reizigersorganisatie Rover tegen de krant. “Er wordt weinig bekendheid aan gegeven door Translink. Daar gaat het mis.”
Reizigers kunnen tot vijf jaar na het verlopen van de ov-chipkaart hun saldo terugvragen. Daarna is het van Translink, dat het geld volgens Rover gebruikt voor ‘vage ict-projecten’.
Waarschijnlijk ontvangt Translink de komende jaren nog veel meer vergeten euro's. Reizigers checken tegenwoordig steeds vaker in met hun bankpas, waardoor er geld op de ov-chipkaart blijft staan.
Je saldo terugvragen kan sinds kort ook online. Voorheen moest je een formulier uitprinten en je kaart opsturen.